autor: RNDr. Pavel Sadloň | editované 3. janurár 2021
Digitálny príspevok – prostriedok na skvalitnenie vyučovania.
Učenie na diaľku nám prinieslo niekoľko nových výziev. Ak chceme skvalitniť proces výchovy a vzdelávania musíme tomu prispôsobiť vzdelávacie prostredie. Pandémia Covid-19 nám nastavila zrkadlo.
Čo sme mali k dispozícii:
Učiteľov – viac menej pripravených na využívanie informačno-komunikačných technológií v školskom prostredí.
Žiakov – viac menej pripravených na využívanie informačno-komunikačných technológií v školskom prostredí.
Rodičov – chápajúcich potreby svojich detí a ochotných im pomáhať.
- Čo máme k dispozícii?
Učiteľov, ktorí sa každodenne zamýšľajú nad zvýšením motivácie svojich žiakov a pasujú sa s kvalitou informačno-komunikačných technológií, učiteľov apelujúcich na neviditeľných žiakov ku aktívnejšiemu prístupu ku vzdelávaniu. Učiteľov využívajúcich svoje počítače a dáta na home office, učiteľov preškolených „za pochodu“ na vyučovanie online. Učiteľov zaradených do 7. a 9. fázy očkovania proti Covid-19. Učiteľov, ktorí by učili radšej prezenčne, ale akceptujú riziko šírenia sa pandémie a uvedomujú si akútne nebezpečenstvo.
- Žiakov, ktorí nedostali žiadne vybavenie na učenie sa dištančne.
Žiakov, ktorí sa každodenne prihlasujú na online vyučovanie a využívajú intimitu nezapnutej kamery a mikrofónu. Žiakov, ktorí sa vedia rýchlo a dobre vysporiadať s online testom prostredníctvom telefónu a preposlania si vypracovanej domácej úlohy. Žiakov zapájajúcich sa do olympiád a iných mimoškolských súťaží, dosahujúcich obdivuhodné výsledky. Žiakov trpiacich nedostatkom osobných sociálnych kontaktov. Žiakov, ktorí napriek tomu, že sú pod tlakom svojich učiteľov a rodičov, reagujú na požiadavky blížiacej sa maturitnej skúšky, resp. prijímacej skúšky a podobne.
- Rodičov – znášajúcich chaos mediálnych informácií, vidiac stratu dávno získaných návykov svojich detí. Rodičov, ktorí suplujú povinnosti iných a zastrešujú dlh tejto doby.
Digitálny príspevok nie je kľúčom k odstráneniu vzniknutej situácie. Digitálny príspevok mohol byť prostriedkom na skvalitnenie procesu – procesu vzdelávania našich žiakov, detí, od ktorých niečo vyžadujeme, očakávame. Škoda, že o prioritách v školstve sa len hovorí.