zdroj: www.rtvs.sk
Kritické slová počúvame čoraz viac zo všetkých strán. Kde je hranica medzi vecnou a deštruktívnou kritikou?
Každá kritika je nepríjemná. Slová o tom, čo sme urobili zle, sa počúvajú ťažko. Ak sa do toho zaťahujú aj osobné veci, je to hotová katastrofa pre dušu. Navyše, priznajme si, radi kritizujeme všetko a všetkých. Stačí si otvoriť noviny, alebo prečítať komentáre na sociálnych sieťach. Prečo je toľko kritiky, ktorá sa na nás valí zo všetkých strán?
„Rozkývali sa hodnoty. Pokiaľ nie je jasné, čo je pravda a čo nepravda, čo je dobré a čo zlé, tak sa stáva, že sa ľudia vyjadrujú bez znalosti veci. Povedia si, môžem kritizovať. Pozor. Kritika je nielen rozumový fenomén, ale aj emocionálny. Je to uvoľnenie, akási katarzia“ povedal profesor psychológie Miron Zelina v relácii Rádia Slovensko Emotikony.
Konštruktívna vs. deštruktívna kritika
Renomovaný psychológ považuje kritiku za dobrú vec. Mala by mať však svoje hranice. Ľahko sa totiž môže stať, že sa naše posudzovanie zmení na nekontrolovateľný výbuch emócií. Miron Zelina dvíha varovný prst. Z vecnej kritiky sa stane deštruktívna. Aký je medzi nimi rozdiel?
„Pri konštruktívnej kritike používa človek argumenty. Poukazuje na chyby, na to, čo je zlé a robí nápravu. Hľadá riešenia, alebo povie aj niečo pozitívne. Kritika sa stáva deštruktívnou vtedy, keď sa nepoužívajú žiadne argumenty, fakty a kritizuje sa len na základe dojmu, a to je základný rozdiel. Ľudia pri takomto posudzovaní vystupujú nie preto, aby veci zlepšili, ale preto, aby niekoho urazili“ vysvetlil vysokoškolský pedagóg Zelina.
Ako vecne kritizovať
Stály hosť relácie Emotikony ponúkol návod na konštruktívnu kritiku. Skôr, ako otvoríme ústa a pustíme sa do posudzovania, mali by sme mať na pamäti tieto veci.
„1. Človek musí dobre vnímať to, čo sa deje. 2. Musí si niečo pamätať, mať historický kontext. 3. Porozumieť tomu. 4. Dať si to do súvislosti, teda používa abstraktné, analytické myslenie. .. A až ako piata nastupuje kritika. Ak nemáte predchádzajúce stupne, je to nekvalifikovaná kritika, ktorá je založená len na dojmoch“ objasnil Miron Zelina .
Ako ďalej dodal, posudzovať toho druhého by sme mali taktne a do sporu nezaťahovať osobné veci. A ako sa hovorí, dobrá rada nad zlato. Keď sa už pustíme do kritizovania, nemali by sme zabúdať na jednu dôležitú vec.
„Je veľmi dôležité aj povzbudiť človeka, ktorému adresujem kritiku. Pomôcť mu nájsť riešenie alebo povedať aj niečo pozitívne. Konštruktívna kritika znamená aj dôverovať ľuďom“ uzavrel dlhoročný psychológ.