Zdroj: TA3 | Zdroj foto: TASR/Ján Krošlák
Druhý dištančný školský rok priniesol svoje výsledky. Učitelia zvládli vyučovať cez online platformy, žiaci sa naučili samostatnosti pri práci z domu. Na jednom pražskom gymnáziu dokonca uvažujú nad modelom vyučovania, kde by boli žiaci v škole len štyri dni a jeden deň by sa učili online. Aké výhody a nevýhody mala dištančná forma? Hovorili sme s riaditeľom bilingválneho gymnázia a prezidentom Zväzu školských asociácií a združení Pavlom Sadloňom.
Dôležitá skúsenosť
Podľa Sadloňa sa školy počas pandemických mesiacov veľa naučili a boli donútené využívať nové technológie. A to nielen čo sa týka učiteľov, ale aj žiakov a rodičov. „Vychádzame s veľkou skúsenosťou,“ povedal.
Podľa Sadloňa by teraz školy chceli mať jasno v tom, ktoré prostredie najviac vyhovovalo žiakom a učiteľom pri vzdialenom vyučovaní. Vysvetlil, že pri dištančnej výučbe využívali teams, zoom, alebo aj telefóny. Teraz je podľa neho čas vyhodnotiť, ktorý z týchto systémov vyhovoval zúčastneným stranám najviac a je možné ho využívať plnohodnotne.
Sadloň priznal, že pandémia ukázala, že nie každý má k dispozícii kvalitnú techniku, aby sa mohol pripojiť na dištančnú výučbu. V krajných prípadoch požičiavali deťom domov aj školské zariadenia. „To však nie je systémové riešenie,“ zdôraznil. Teraz je podľa neho treba „urobiť všetko pre to, aby sme takéto technológie mohli využívať nielen počas pandémie, ale aby sme ich mohli využívať na zlepšenie kvality vyučovania a vzdelávacieho procesu aj mimo pandémie“.
Nemalo by to byť zadarmo
„Digitálny príspevok“ od štátu by podľa Sadloňa mohol otvoriť cestu k tomu, aby sa každý mohol optimálne zapojiť na diaľku do vyučovania svojou vlastnou technikou.
Kto by mal deťom platiť potrebné zariadenie? Podľa Sadloňa už identifikovali, že nie každý potrebuje najvyššiu techniku. V rámci diskusií o digitálnom príspevku stanovili tri úrovne kvality a navrhli systém. Na financovaní by sa mal podieľať tromi štvrtinami štát, ale istú čiastku by mali uhradiť aj rodiny detí. „Každý si musí uvedomovať, že techniku nedostáva úplne zadarmo,“ vysvetlil Sadloň. „Ak chceme kvalitu, musíme do toho aj niečo vložiť,“ vyjadril sa Sadloň na margo bezplatného školského systému.
O zahrnutí online vyučovania do bežného školského systému sa podľa Sadloňa dá uvažovať vtedy, keď tento model prestane byť krízový a stane sa predpripraveným a k dispozícii bude aj potrebná technológia.